Serwis i konserwacja wózków paletowych i wózków masztowych

Praca w magazynach, halach produkcyjnych czy wielkopowierzchniowych sklepach byłaby o wiele ciężka, gdyby nie wózki paletowe, wspomagające pracowników w transporcie przedmiotów o różnych gabarytach. Jednak aby urządzenia te służyły w przedsiębiorstwach długo i bezawaryjnie, jednocześnie gwarantując bezpieczeństwo osobom je użytkującym, konieczny jest cykliczny serwis i konserwacja wózków paletowych.


Wózki paletowe, a wózki jezdniowe podnośnikowe

Wózki paletowe, czy potoczne widlaki lub paleciaki, prawidłowo nazywane wózkami jezdniowymi podnośnikowymi, to pojazdy mechaniczne, pozwalające łatwiej przemieszczać towar. Służą do przewozu materiałów głównie w magazynach czy fabrykach i przy transporcie towaru na niewielkie odległości. Zazwyczaj odbywa się on przy wykorzystywaniu palet, na których umieszczany jest towar.

Decydując się na zakup paleciaka należy jednak wiedzieć w jaki sposób odpowiednio go serwisować i jak uzyskać zgodę na ich użytkowanie. W tym celu warto zrozumieć jakie wózki dostępne są na rynku.

W zależności od rodzaju wózka, odmienny jest także spełniany przez niego cel. W przypadku wózków paletowych jest to przede wszystkim transportowanie towaru, jego załadunek i wyładunek. Wózki takie są najbardziej powszechne, gdyż zastosowanie znajdą w niemal każdym magazynie i fabryce. Ich cena zależna jest od zaawansowania wykorzystanych technologii, spośród których można wyróżnić wózki ręczne i wózki elektryczne. Ponadto w przypadku specjalistycznych wózków paletowych można mówić o dodatkowych funkcjonalnościach ułatwiających pracę jak niestandardowe wymiary wideł, wspomaganie jazdy, czy waga.

Innym rodzajem wózków są wózki podnośnikowe, wózki masztowe, które poza umożliwianiem sprawnego załadunku i rozładunku, służą do układania produktów w stos oraz umieszczaniem ich na półkach. Ich cena zależy od możliwego udźwigu i wysokości podnoszenia oraz dodatkowych funkcjonalności, takich jak regulowany rozstaw wideł. Wózki podnośnikowe mogą być obsługiwane ręcznie , półelektrycznie oraz elektrycznie.

Spośród opisanych powyżej kategorii wózków paletowych, pod Urząd Dozoru Technicznego podlegają tylko wózki jezdniowe podnośnikowe.


Serwis i konserwacja - podstawa prawna

Niezależnie od wybranego typu wózka paletowego należy pamiętać o odpowiednim jego serwisowaniu. Serwis i konserwacja wózków paletowych to nie tylko obowiązek wynikający z chęci zapewnienia wydajnej oraz bezpiecznej pracy. To także obowiązek prawny każdego przedsiębiorcy, który posiada takie urządzenia. Ponadto, wszystkie wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia podlegają dozorowi technicznemu. Prawnie reguluje to Ustawa o dozorze technicznym z dni 21 grudnia 2000 roku i Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2003 roku.


UTD - Jak wygląda to w praktyce?

Każdy wózek elektryczny paletowy powinien być dopuszczony do eksploatacji przez inspektora dozoru technicznego. W tym celu pozytywnie musi przejść badanie odbiorcze. Podczas badań sprawdzana jest dokumentacja urządzenia (certyfikat pochodzenia, instrukcja obsługi, schemat układów hydraulicznego i elektrycznego, specyfikacja techniczna, wniosek o przeprowadzenie badania). Podczas badania sprawdzana jest także m.in. prawidłowość zainstalowania urządzenia, jego właściwe funkcjonowanie z obciążeniem i przeciążeniem. Badania te są ponawiane co 1 rok lub co 2 lata, w zależności od urządzenia.

Innym typem badań, które przeprowadzane są w trakcie eksploatacji urządzeń, są przeglądy konserwatorskie, które powinny być wykonywane zgodnie z zaleceniami producenta, zwykle co 30, 60 dni lub 6 miesięcy. Forma badań jest uzależniona przede wszystkim od tego, jaką formą dozoru technicznego jest objęte urządzenie. W obu przypadkach badania mają na celu ustalenie, czy zrealizowano zalecenia zamieszczone w protokole z poprzedniego badania oraz ocenę stanu urządzenia oraz prawidłowości jego funkcjonowania.

Wózek paletowy może także przejść badanie eksploatacyjne jako następstwo stwierdzonej wady i nieprawidłowości działania. Takie badanie ma na celu ocenę, że dokonano naprawy, modernizacji lub wymiany niesprawnego elementy. Jego termin jest wyznaczany odgórnie.

W razie wypadku lub awarii urządzenie powinno przejść badanie powypadkowe lub poawaryjne. Jego celem jest wtedy ustalenie stanu technicznego urządzenia oraz określenie przyczyn wypadku.

Kontakt

Lema Engineering Sp. z o.o.
ul.Przejazdowa 25
05-800 Pruszków

Godziny otwarcia
Pn-Cz 8-16, Pt 8-14

+ 48 22 6388031
+ 48 22 6389778

sklep@lema-wozki.pl

 

NIP: PL5222610782,
KRS 000028711

Zamówienia

sklep@lema-wozki.pl

+ 48 660596708

+48 22 6389778


do góry